We zijn allemaal diep bedroefd door de afschuwelijke gebeurtenissen in Haïti. Een reeks zware aardbevingen heeft het leven gekost aan duizenden Haïtianen. Het heeft het leven van miljoenen anderen verwoest en vernietigd. Gezinnen die door een ramp uit elkaar worden gerukt, zien we maar al te vaak op het nieuws. De tsunami in de Indische Oceaan in 2004, de orkaan Katrina in 2005, aardbevingen in Pakistan en Italië, en nu is Haïti aan de beurt om te lijden onder de toorn van moeder natuur.
Al deze gebeurtenissen hebben geleid tot enorm gulle donaties van mensen over de hele wereld. In kranten, op televisie en door liefdadigheidsinstellingen worden oproepen gedaan om gul te geven aan mensen in wanhopige nood. Hoewel dit succesvolle campagnes zijn om geld in te zamelen voor de slachtoffers, zijn er nog veel te veel mensen die niet actief hun steun verlenen.
Dit zijn niet noodzakelijk mensen die niet bereid zijn te doneren, maar waarschijnlijker mensen die niet weten hoe zij kunnen doneren. In de moderne samenleving van vandaag, met mobiele telefoons en sociale media, is het internet een steeds populairdere manier geworden om iedereen die kan doneren, rechtstreeks aan te spreken.
Veel van de populairste websites op het internet hebben hun eigen oproepen voor de zaak gelanceerd. Facebook, Google en eBay, om er maar een paar te noemen, hebben allemaal “donatielinks” aan hun startpagina’s toegevoegd – waardoor het gemakkelijk te vinden is, in sommige gevallen zelfs onvermijdelijk. Een soortgelijk thema is opgezet door het Amerikaanse Rode Kruis – donateurs sms’en gewoon ‘HAITI’ naar 20222 – en er wordt automatisch $10 toegevoegd aan hun telefoonrekening, die rechtstreeks naar het noodhulpfonds gaat.
Donatielinks toevoegen aan populaire websites is één ding, maar hoe maak je doneren nu precies aantrekkelijk voor zoveel mogelijk mensen? Worden de algemene regels van copywriting op dezelfde manier nageleefd als bij een stuk verkooptekst? Het is tenslotte hetzelfde basisconcept – een lezer overhalen om zijn geld te geven. Is de taal anders? Hoe worden sleutelwoorden en emotieve woorden gebruikt om de aandacht van het grote publiek te trekken?